Kapital för att bygga bolaget vidare

Till aktieägare i Northern Wind Ventures AB

Först ett stort tack för den respons jag fått hittills. Erbjudandet att teckna aktier har gått ut brett till såväl stora som mindre aktieägare och har också lagts upp på bolagets hemsida.

Tyvärr har intresset varit mycket lägre än vi hade önskat, och vi behöver mer hjälp för att fylla åtminstone en del av bristen som uppstått i anledning av Stile Ventures underlåtenhet att fullfölja sitt teckningsåtagande. Tvisten mot Stile går vidare och vi har stora förhoppningar om framgång, men det är tufft med klockan som tickar. Ärendet ligger nu hos tingsrätten och vi inväntar en kallelse till en förberedande förhandling inom en någorlunda snar framtid.

Verksamheterna i portföljbolagen:

• I Frogs & Dogs går verksamheten bra och enligt den budget och plan vi lade vid årets början.
  • Också i Wizzcom händer det väldigt mycket positivt även om ledtiderna och affärsprocesserna är långa inom digital signage. Vi har flera spännande samarbeten som pågår, både med partners och direkt med slutkunder (läs mer om detta på Wizzcoms hemsida). Vi deltog också med monter på SHOP-mässan i Kista förra veckan som var mycket lyckad och där vi väckte stor uppmärksamhet bland flera presumtiva kunder. Vi skapade nya kontakter med bolag såsom ICA, Claes Ohlson, Intersport m.fl. Wizzcom kan mycket väl få sitt stora kommersiella genombrott i år och vi fortsätter arbeta mot målet att Wizzcom ska bli självbärande under 2017. Lyckas vi med det finns goda utsikter för att påbörja en listning av aktien under senhösten.
  • Investor by Crowd är för närvarande under rekonstruktion och det är lite tidigt ännu att sia om hur det kommer att gå, men med det "skydd" vi nu har under en tremånadersperiod hoppas vi få tid att finna lösningar för en fortsättning av den verksamheten, sannolikt då med en ny samarbetspartner. Vi ser fortfarande en möjlighet få detta bolag fram till en kommersiell lansering i en nisch i marknaden som vi tror på.

Jag är alltjämt hoppfull om framtiden och fortsätter arbetet i styrelsen och även operativt så länge det krävs och som jag har ert förtroende. Som stora och små aktieägare har vi alla samma intresse att lösa problemen och bygga bolaget vidare med framgång även om det är lite kämpigt på flera fronter just nu. Som sagt Frogs & Dogs fortsätter sin fina utveckling även under 2017 och Wizzcom kan mycket väl få sitt stora kommersiella genombrott under detta år. Jag är också hoppfull att Stile Ventures tar sitt förnuft till fånga och erbjuder en acceptabel uppgörelse på tvisten inom kort så att vi kan lägga det tråkiga bakom oss och även på så sätt få in ett välbehövligt kapitaltillskott.

Som det nu ser ut behöver Northern Wind emellertid få ytterligare hjälp med kapital från er aktieägare för att kunna klara av bolagets kostnader under sommaren. Även om vi dragit ned kostnaderna till ett minimum så har vi skatter, hyror och till viss del löner som måste betalas. För att vi ska få visst andrum så behöver kassan fyllas på med åtminstone 400 000 kronor helst under maj, men absolut senast före midsommar.

Vi bilägger en teckningssedel igen och hoppas ni har möjlighet att hjälpa till.  Priset per aktie är fortsättningsvis 20 öre och som en extra rabatt får ni en ytterligare aktie gratis för varje fyra aktier ni tecknar. För att möjliggöra för så många av er som möjligt att kunna deltaga sänker vi storleken på en aktiepost till 25 000 aktier/5 000 kronor.

Teckningssedeln skickar ni tillbaka scannad
via e-post, info@northernwind.se, alt.
med post till bolagets postadress,
Box 71, 135 22 Tyresö.

Har ni frågor får ni gärna höra av er till mig via e-post, jim@northernwind.se eller telefon 0708-195 924.

Vi vill också passa på att informera Er om att årsstämman i Northern Wind är planerad till 22 juni 2017. Kallelse skickas ut om någon vecka. Den kommer också att finnas på bolagets hemsida.

För Styrelsen
Jim Blomqvist